Aalsmeer en Uithoorn samen

Al vele jaren zien we in ons land hele streken veranderen, vele dorpen verdwijnen en/of samen gaan. Mensen houden niet zo van veranderingen, ze gebeuren, dat hoort zegt men bij vooruitgang, maar we houden er niet van. Het liefst kiezen we voor veranderingen die zo langzaam gaan dat het onze tijd wel uit zal dienen. Veranderingen na onze tijd of van ver voor onze tijd en zo zelf lekker het vertrouwde behouden.

Aalsmeer rond 1860, de omgeving nog grotendeels bestaande uit water.

Maar veranderingen zijn van alle tijden. Neem u graag mee terug naar het Aalsmeer van 1853. Het dorpje Aalsmeer is dan misschien nog onbeduidender geworden dan het al was. Het grote bedriegende Haarlemmermeer is ingepolderd en daardoor is een groot aantal inwoners, vissers, hun werk en ambacht kwijt geraakt. Aalsmeer ligt nu helemaal in een uithoek, niet aan een doorgaande weg zoals Kudelstaart, niet aan een rivier zoals Uithoorn. Aalsmeer ligt gewoon geïsoleerd in een uithoek en heeft om wat onduidelijke reden afscheid genomen van burgemeester Arien Met.

Arien Met (Metz) was burgemeester van 1845 tot 1853 en was de opvolger van burgemeester M.F. van Ommeren.

Van Ommeren was burgemeester van 1836 tot 1848 en was op zijn beurt weer de opvolger van Jacob van Zijverden.

Jacob van Zijverden was van 1811 tot 1835 burgemeester, dat waren nog eens termijnen.

In 1853 krijgt Aalsmeer, als opvolger van burgemeester Arien Met,
Mr. Jacobus Tak als burgemeester.

Deze Jacobus Tak is dan al burgemeester van Uithoorn en gaat beide gemeente besturen, beide gemeenteraden voorzitten. Een bijzondere situatie die binnen de Aalsmeerse gelederen voor de nodige opschudding zorgt, geen eigen burgemeester meer, waar moet dit heen. Zoals de brief hierboven laat zien woonde Jacobus Tak ook niet in Aalsmeer maar te “Thamen aan de Amstel”. Het langstempel UITHOORN verraad dat “Thamen aan de Amstel” dan onder het hulppostkantoor Uithoorn valt.
Thamen was jaren, voor 1600 werd het al vermeld in de boeken, een Heerlijkheid dat behoorde tot “de proosdij van Sint-Jan”, de Bisschoppen van Utrecht. In het noorden begrensd door de landscheiding met het Hollandse Nieuwer-Amstel, in het oosten door de rivier de Amstel. Tussen 1818 en 1820 was Thamen even een zelfstandige gemeente, in 1820 werd het grotere Thamen bij de gemeente Uithoorn gevoegd.

In 1819 waren verscheidene Utrechtse gemeenten waaronder Kudelstaart, Thamen en Uithoorn aan de provincie Holland overgedragen.
Mr. Jacobus Tak was van 1853 t/m 1878 burgemeester van Aalsmeer.

Het Oosteinde van Aalsmeer.

Tijdens zijn termijn zien we in onze omgeving het inpolderen verder gaan.
In 1868 de Oosteinderpoelpolder in Aalsmeer en in 1876 de Legmeerpolder in de gemeente Uithoorn. Land, tot water uitgeveend, in nu weer land.
En, deze burgemeester van Uithoorn en Aalsmeer, vinden we nog iets terug in het heden van zijn 25 jarig ambtstermijn? Toch wel!
Veel Aalsmeerse kinderen gingen in het verleden naar de Weteringstraat daar stond de Mr. Jac. Tak Kleuterschool. En gaan we nu naar Aalsmeer~Oost, naar het Oosterbad, dan komen we daar de Mr. Jac. Takkade tegen met daarop die pracht gerestaureerde molen “De Zwarte Ruiter”. Ja, na ruim 135 jaar is Jacobus Tak nog steeds terug te vinden in Aalsmeer.

maart 2014, Klaas F. Keessen

Zie ook op deze Site al andere eerder verschenen artikelen;

Verenigingsblad Postzegelvereniging Aalsmeer