Van Streek Post (12)
Alsmeer verschraling in Aalsmeer!

In de media werd er afgelopen 5 april 2016 al over bericht, “Albert Heijn stopt met 156 PostNL-bezorgpunten”. Waar deze artikelen aan voorbij gingen was dat, naast de pakketservice, ook alle andere postale handelingen verloren gingen.
Volgens de berichten was de toegenomen hoeveelheid handelingen aan de servicebalies van de Grootgrutter de reden, het zou teveel manuren kosten.
Via andere kanalen kwam ook het bericht tot ons dat PostNL de jaarlijkse vergoedingen voor het houden van een PostNL punt drastisch had verlaagd.
Zo hebben we vanaf mei het zien gaan gebeuren, PostNL weg uit de AH winkels.
Maar deze verlaging voor vergoedingen is ook doorgevoerd voor de rest van de postpunten die bijvoorbeeld in tabakszaken of tijdschriften winkel s zitten.
Voor deze winkels is het ook niet meer rendabel geworden het punt te handhaven, verlaagde vergoeding en verhoogd aanbod omdat de AH winkel in de buurt was gestopt.
Ook voor ons dorp Aalsmeer heeft dit gevolgen gehad. Drie PostNL punten zijn verdwenen; Aalsmeer~Praamplein (in de A-H), Aalsmeer~Ophelialaan (in de Jumbo) en Aalsmeer~Machineweg (in Annemieke’s Aktiewinkel).
Resten ons nog maar twee PostNL punten waar we bijvoorbeeld postzegels kunnen kopen en/of een aangetekende brief kunnen versturen; Aalsmeer~Zijdstraat 45 (in de Bruna) en Aalsmeer~Poldermeesterplein (in de Primera).

Steeds meer consumenten bestellen hun waren via Internet, ’s avonds besteld, de volgende dag vaak in huis. Deze aankopen zijn niet altijd van de gewenste kwaliteit of van wat er verwacht werd. Deze in pakketform aangeboden artikelen moeten dan weer retour. Zo is een grote stroom van pakketten ontstaan. PostNL heeft dit onderkent en in Aalsmeer twee Pakketpunten ingericht. Aalsmeer~Lakenblekerstraat  49 (in de Gamma) en Aalsmeer~Aalsmeerderweg (in de Hoogvliet) hebben bij hun servicebalie nu zo’n PostNL Pakketpunt. Deze zijn de laatste tijd gestart.

Het zelf-inktende stempel bij gamma werkt inmiddels al zo slecht dat hier een extern stempelkussen gebruikt moeten worden, en dus een stempel afwijkende inkt kleur.
Naast het blauwe stempel zien we ook vier rondjes buiten het stempel op de hoeken, dit is van het mechanisme van het stempel, dit blijft natuurlijk niet vrij van inkt.

Gelukkig zijn er ook PostNL punten ongewijzigd gebleven. Kudelstaart~Einsteinstraat (in de Dio Drogist) blijft nog even. Een plaatsje in onze omgeving, dat in het verleden onder post-Aalsmeer viel, heeft gelukkig ook nog haar eigen PostNL punt.
Heb het hier over PostNL punt Rijsenhout~Werf (in de COOP Dekker super).

De post en de PostNL punten in onze omgeving zijn volop in beweging, af en toe een rondje doen zorgt voor de nodige verrassingen. Post, en het verzenden van post ligt de laatste tijd wat onder vuur. Men zou geen post meer versturen, of in ieder geval minder. Misschien wel waar. Door het nu gevoerde beleid zien we het niet gemakkelijker worden voor de consument. Maatregelen, nu genomen, door PostNL versterken eerder de negatieve spiraal waarin het post verzenden is gekomen dan dat ze het tij keren.

Het vorige rondje Aalsmeer was alweer van 29 augustus 2012 (klik op datum om oude artikel te openen), een verslag daarvan is te lezen op onze Site. Beste mogelijk dat het e.e.a. aan onze aandacht ontsnapt is.

PostNL punten in de gemeente Aalsmeer:

Kudelstaart ~ Einsteinstraat
Dio Drogist

Aalsmeer ~ Lakenblekerstraat 49
Gamma bouwmarkt

Aalsmeer ~ Poldermeesterplein
Primera boekhandel

Aalsmeer ~ Zijdstraat
Bruna boekhandel

Aalsmeer ~ Aalsmeerderweg
Hoogvliet Supermarkt

Rijsenhout ~ Werf
Coop Dekker supermarkt

Exterieur:

Net als de allereerste types van deze zelfinktende stempels beginnen ook deze ”ronde” stempels alweer ovaal te worden.
Wie weet dus eerdaags weer een vervanging van deze stempels, de droom van iedere stempelverzamelaar natuurlijk.

Mocht u nieuwe post dingen  waarnemen in Aalsmeer ???
Ik hoor het graag van u,

September 2016, Klaas F. Keessen

Zie ook;
Andere artikelen uit het Aalsmeerse verenigingsblad