Van Streek Post (I).
100 jaar treinverbinding Aalsmeer ~ Haarlem

Van sommige post kan je behoorlijk van streek raken. Van streek om de inhoud van de post of van streek om de lelijke afstempeling van de post. De bovengenoemde streek slaat op onze woonomgeving, streekpost. Als streekverzamelaar, en met name post van Aalsmeer, kom je de leukste dingen tegen van je woonomgeving, dingen die ik graag met u deel via ons Aalsmeerse verenigingsblad.

Dit jaar is het, op 2 augustus, 100 jaar geleden dat de eerste trein vanuit Haarlem naar Aalsmeer aan kwam op station Aalsmeer. Dit laatste schoot me te binnen toen ik op de "Brievenbeurs" in Gouda een brief kocht met het blok- of treinstempel Aalsmeer~Haarlem.

Van 2 augustus 1912 t/m 1 mei 1915 was Aalsmeer per trein alleen bereikbaar via Hoofddorp en Haarlem. Vanaf 1915 werd Aalsmeer ook bereikbaar via Amstelveen en Amsterdam. Van 1912 t/m 1915 reed de trein alleen dus tussen Aalsmeer en Haarlem.

Met deze treinen werd ook post meegenomen. Deze post werd vervoerd en verwerkt in het post- bagagerijtuig dat deel uit maakte van de passagierstrein. Post die nog niet voorzien was van een afstempeling verkreeg deze in de trein, deze stempels werden geplaatst door de conducteur. Voor deze handelingen waren de speciale blok- of treinstempels aangemaakt. Het traject Aalsmeer~Haarlem en Haarlem~Aalsmeer had ook zo'n stempel. Het zegel hierboven heeft een mooie duidelijke afdruk van het stempel Haarlem~Aalsmeer 16-12-'14.

Drie maal per dag maakte het postrijtuig deel uit van de passagierstrein. Deze ritten (slagen) hadden ieder een eigen nummer of letter. De ritten vanuit Haarlem naar Aalsmeer hadden de Romeinse cijfers I, II en III. De ritten vanuit Aalsmeer naar Haarlem hadden de letters A, B en C. In het stempel waren deze cijfers en letters opgenomen in de middelste balk.
De bovenste balk was voor de vertrekplaats en de onderste balk was voor de aankomstplaats.
Zo ontstond een serie van zes verschillende afdrukken die van dit stempel op zegels en post te vinden zijn. Deze "enkeltraject" stempels zijn maar korte tijd gebruikt op de lijn Aalsmeer~Haarlem.

Na de opening van de aansluiting in 1915 met Amsterdam zien we al snel het stempel Haarlem~Amsterdam via Aalsmeer en de omgekeerde route Amsterdam~ Haarlem via Aalsmeer verschijnen.

Het personenvervoer per trein rondom Aalsmeer op de Haarlemmermeerspoorlijnen heeft geduurd van 1912 t/m 1950. Van deze 38 jaar zijn de enkeltraject stempels tussen Aalsmeer en Haarlem maar ca. vier jaar in gebruik geweest. Afdrukken van deze stempels zijn dan ook lastiger te vinden dan de die van andere routes.

Ook zijn er enkeltraject stempels in gebruik geweest van Aalsmeer~ Amsterdam en Amsterdam~Aalsmeer. Deze stempels zien we gebruikt worden tot in de jaren veertig van de vorige eeuw. Zo ziet u maar wat een leuke herinneringen een poststukje kan oproepen.

Klaas F. Keessen

Zie ook op deze Site over de Haarlemmermeerspoorlijnen;